Energie managen is moeilijker dan het lijkt! - Schakel om

Energie managen is moeilijker dan het lijkt!

energie managen

Energie managen hoe doe jij dat? Of moet ik vragen doe jij dat? Sta je er bij stil dat het soms beter is om je activiteiten te spreiden? Energie managen is moeilijker dan het lijkt!

Vaak houden we alleen de tijd, de deadlines in de gaten. Achteraf zeggen wel eens “ik had eerder moeten beginnen of de volgende keer pak ik het anders aan”.

Ons lijf geeft meestal signalen als het beter is om gas terug te nemen. Fysieke ongemakken, emotionele signalen, stress of slecht slapen.

Herkennen en erkennen

Als je de signalen niet herkent en erkent ga je over (fysieke en emotionele) grenzen. Mijn studenten met autisme herkennen niet altijd de signalen. Zij gaan dan nog meer hun best doen om het voor elkaar te krijgen.

Eens vroeg ik aan Gert* wat hij doet als hij overprikkeld raakt door geluid. Zijn antwoord: “ik ga nog meer mijn best doen om mijn klus voor elkaar te krijgen”. We zijn samen op onderzoek gegaan wanneer hij overprikkeld raakt. We hebben de trigger gevonden. In plaats van nu nog harder te proberen te werken, zorgt hij eerst voor zichzelf om een rustiger hoofd te krijgen om dan vervolgens weer door te gaan.

Zo ging het ook bij Annemiek*.  Zij was vooral bezig met het bewijzen dat zij heel veel dingen gewoon kan. En ja zij kan heel veel qua werk en sociale activiteiten. Het breekt haar telkens op als zij alles op een dag of in een weekend wil doen.

Zorgen voor jezelf

Het managen van je energie. Het lijkt allemaal zo eenvoudig maar dat is het niet. Niet voor mensen met en niet voor mensen zonder autisme. Het is een vaardigheid die we moeten leren, en als een belangrijk onderdeel opnemen in ons dagelijks bestaan: zorgen voor jezelf.

Veel van mijn studenten hebben zich nog niet verdiept in wat  hun energie kost en wat hun energie geeft. Beide zaken zijn belangrijk om kennis van te nemen.

Marc* heeft met zijn huisgenoten afgesproken dat hij de kookbeurten op de dagen doet dat hij weinig of geen college heeft. Koken vraagt van hem ook veel energie en het is voor hem te veel inspanning na een dag college. 

Eric* gaat 3x in de week naar de sportschool omdat hij zijn energie kwijt moet na een dag college. Hij gaat dan met een hoofd vol ‘ruimte’ weer naar huis. Doet hij dit niet dan werkt het door op zijn slapen of liever gezegd zijn niet slapen en raakt hij snel geïrriteerd en boos.

De meeste studenten met autisme krijgen van gamen of YouTube filmpjes kijken rust in het hoofd.  Ze worden helemaal opgenomen in het spel of videofilmpje. Even nergens aan denken. Op zich een goede aanpak om bij te tanken. Daarbij wel de aantekening weet te stoppen als het genoeg is. Hoe lang heb je nodig om bij te tanken. Ieder heeft zo zijn eigen aanpak en die kan zeer verschillend zijn.

Mijn studenten vraag ik vaak om te onderzoeken hoe lang ze moeten gamen om een rustig hoofd te krijgen. Is dat een half uur of een uur of misschien nog wel langer. Wanneer heeft gamen een functie en wanneer gaat het over van functioneel naar gewoon hobby.

Ik merk dat ouders en de jongeren het een vreemde vraag vinden om het bij te houden. Maar ik zie hier heel erg de meerwaarde van in. Je krijgt inzicht van wat energie kost en hoe je weer kunt opladen. 

Net als bluetooth

Ook leuke dingen kunnen ook erg veel energie vergen. Marc vertelde dat hij het weekend samen met een vriend gaat bekijken welk festival ze gaan bezoeken. Hij was erg enthousiast en vertelde me wel dat zo’n middag hem veel energie kost. Dit was wat hij zei en wat een mooie vergelijking.

“Ik kom doodmoe thuis vanwege de permanente alertheid. Het is net als met bluetooth je merkt niet dat het werkt maar het  trekt de batterij van je telefoon leeg”.  

Als de student inzicht heeft in zijn of haar eigen gebruiksaanwijzing, dan is het behulpzaam  bij het kiezen van een stage, werk, bijbaantje bij je studie. Kortom de organisatie van je dagelijkse bestaan.

Tips voor ouders en jongeren

  • Onderzoek wat jou of je kind energie kost (ook al kan je de handeling goed uitvoeren). Denk hierbij ook aan sporten, musiceren en andere hobby’s.
  • Onderzoek hoe lang jij of je kind nodig hebt/heeft om weer ‘bij te tanken”
  • Onderzoek wat jij of je kind kan doen om weer energie te krijgen. Bekijk ook per item hoe lang jij of je kind dit moeten doen om energiek te worden.
  • Bespreek de inzichten met elkaar hoe je die kunt inzetten tijdens studie, stage, werk en thuis.
energie management

Als je weet wat je nodig hebt en ernaar kan handelen geeft het ruimte aan de ontwikkeling van kwaliteiten. Daar gaat het tenslotte om!

Lees ook het blog van Time out.

* Het zijn niet de werkelijke namen van de studenten.

Jacqueline

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: