Tips op maat!

Feed Forward. Tips op maat!

Hoe ervaar jij feedback?

Herken je het als iemand begint “dat heb je goed gedaan …” dat je MAAR al hoort doorklinken in hetgeen gezegd wordt en je de positieve boodschap niet eens opslaat en al klaar staat voor de kritiek (want zo voelt het) die gaat komen.

Bij opleidingen en bedrijfscursussen wordt aandacht gegeven aan feedback geven en vooral hoe je dat het beste kan doen. Misschien heb jij het je studenten net uitgelegd dat het belangrijk is zorgvuldig feedback te geven als zij in groepen gaan werken.

Wellicht heb je het ezelsbruggetje GEIN gebruikt; beschrijf Gedrag, en welk Effect het heeft op je, dat de boodschap vanuit Ik gebracht wordt en dat het in het NU vrij snel gegeven moet worden.

Of misschien heb je de sandwich feedback uitgelegd. Eerst iets positiefs (liefst 3  positieve dingen) daarna de punten die je veranderd wilt zien en eindigen met iets positiefs. Met deze manier van feedback geven, laat je zien dat je alle aspecten van iemand ziet en niet alleen de zaken die niet goed gaan.

Feedback voor de toekomst heet ….

Feedforward. Met de feedforward ga je heel anders te werk. Je kijkt naar de toekomst, dus verras je de persoon in kwestie met de tips. Je geeft namelijk aan hoe het anders en (nog) beter kan. Je kijkt dus niet terug wat fout ging (de meeste mensen weten dat wel en willen daar niet nog eens aan herinnerd worden en zeker niet nog eens over praten). Je kijkt vooruit  en geeft tips voor succes. En nog belangrijker je geeft het aangepast aan de persoon wie je toespreekt.

Communicatie gaat over aanpassen aan de ander zodat je boodschap overkomt zoals jij het bedoelt.

Hoe zit iemand in elkaar?

Als je naar mensen luistert, merk je dat er mensen zijn die in mogelijkheden denken en mensen die mogelijke problemen zien. Heel handig om te weten hoe jouw gesprekspartner in elkaar zit, want dan weet je hoe jij je boodschap gaat brengen zodat die impact heeft.

Een aantal jaren geleden had ik een gesprek met een student met autisme die niet wist of hij door wilde gaan met zijn studie of dat hij wilde stoppen. Voordat ik kon reageren, zei hij: “je hoeft me niet te vertellen wat het me oplevert als ik doorga, vertel me wat er gebeurt, wat voor problemen ik krijg als ik nu stop”. Hij legde me uit dat hij altijd zijn beslissingen neemt op de mogelijke problemen die zich kunnen voordoen.

Hij komt in beweging vanuit de kant van de problemen. Hij is niet te motiveren door het doel voor ogen te nemen.

Als je weet waar iemand zijn voorkeur ligt – mogelijkheden/problemen kan je jouw tips hoe de volgende keer te handelen mooi op afstemmen.

Je zegt dan bijvoorbeeld: als je het de volgende keer op manier x doet, dan krijg je dit resultaat (persoon denkt in mogelijkheden). Tegen iemand die vanuit de probleemkant denkt, zeg je: als je het op deze manier doet dan voorkom je dit probleem.

Het Hoe

Feed Forward | Schakel om | Jacqueline van Laar

Feed Forward

Om terug te komen op mijn voorbeeld van mijn student die wilde stoppen, heeft de beslissing genomen om een time-out te nemen van 1 periode. Het feit dat hij zijn bestuursfunctie bij de studentenvereniging moest neerleggen als hij niet meer zou studeren, gaf voor hem de doorslag om toch op de opleiding te blijven. Hij had een andere oplossing gevonden om energie op te doen door een time-out te nemen van een aantal weken en weer in te stromen in de nieuwe periode van het studiejaar.

Mijn ervaring is dat veel studenten met autisme er baat bij hebben de tips te krijgen HOE te verbeteren. Zelf hebben ze wel door wat niet goed liep maar hoe het anders aan te pakken is vaak moeilijk te bedenken. Het is dan heel fijn als iemand niet blijft stilstaan bij wat verkeerd ging maar juist tips geeft hoe het de volgende keer succesvoller kan!

Maak er maatwerk van!

Weet jij hoe jij de zaken bekijkt vanuit de kant van mogelijkheden of vanuit de kant van problemen? Geef eens feedforward aangepast aan de voorkeur van je student of leerling. Dat is pas maatwerk! Niet alleen voor studenten en leerlingen met autisme heel behulpzaam, maar voor iedereen. Heel fijn als iemand met je meedenkt om succesvol te zijn, of niet?

Jacqueline

Click Here to Leave a Comment Below
Anna Krull - 2 februari 2015 Reply

Ha Jacqueline, Wat een mooi stuk. Goed om te bedenken dat de vaak gebruikte feedbackmethodes niet altijd helpend zijn voor de ontvanger. Afstemmen is bij coaching toch altijd weer het toverwoord.

    Jacqueline - 2 februari 2015 Reply

    Dank je Anna, je hebt inderdaad gelijk het draait altijd om afstemmen. Als je dat kunt, kom je heel ver!

Baudy Wiechers - 3 februari 2015 Reply

Vaak zit je zo in je eigen wereld te denken, ook qua mogelijkheden, dat het heerlijk kan zijn om iemand met frisse blik naar dingen te laten kijken. En dan inderdaad met een open blik, zonder oordeel. Met als doel de ander een volgende stap te laten maken. En dan nog alleen als die persoon het zelf wil, zich herkent in de tips en er mee aan de slag kan.

    Jacqueline - 3 februari 2015 Reply

    Dank je wel Baudy. Inderdaad kan een tip alleen werken als iemand het wil ontvangen en zich erin herkent. Dan kan men een volgende stap zetten.

Leave a Comment: