Time-out, het belangrijkste item op je planning!

time-out

Neem jij regelmatig een time-out? Even de tijd nemen om echt bij te tanken, om weer met nieuwe energie aan de slag te gaan wordt vaak vergeten. We vragen veel van onszelf en vergeten dat ontspanning ook een onderdeel van de dag mag zijn. Regelmatig een time-out nemen zou veel stress kunnen wegnemen en energiebehoud geven.

Als je studeert met autisme doe je wat mij betreft aan topsport. Je bent voortdurend grenzen aan het verleggen. Je boekt voortdurend persoonlijke records. Bij studeren  worden er veel dingen van je verwacht. En het vergt van iemand met autisme vaak meer energie om het voor elkaar te krijgen. Een topsporter kan alleen top prestaties leveren als hij goed voor zichzelf zorgt. Goed voor jezelf zorgen betekent niet alleen goed eten. Het betekent ook op tijd je rust nemen om te herstellen. Dus een time-out op z’n tijd.

Als je “studeren” wilt volhouden regel dan ook dat je genoeg tijd neemt om te herstellen. Het heeft geen zin om de dag of de week zonder energie te eindigen. Want om dan de motivatie te vinden om weer op te starten is wel heel lastig. Je maakt het jezelf dan wel heel moeilijk.

Vorige week was ik bij een student die het op het moment erg druk heeft met zijn studie. Een vak halen en een project uitvoeren. Het project vraagt veel van hem. Hij doet dit samen met een medestudent. Het is een zelfstandig project en de theorielessen zijn geweest. Hij was erg nerveus en hij miste de structuur van de lessen. Het was chaos in zijn hoofd en er lag veel druk op zijn presteren. Hij wist dat hij een drukke periode tegemoet gaat en had de angst dat hij het niet zou volhouden. Mijn vraag was: “ Wat zou er moeten gebeuren om het wel vol te houden?” Zijn antwoord: “Als ik maar genoeg kan ontspannen en mijn rust kan nemen”. Hij vertelde dat het ontspannen en op tijd gaan slapen er vaak bij inschiet als hij het druk heeft. Dit komt omdat hij niet goed kan stoppen met het werk. Wauw wat een inzicht!

Time-out geeft meer dan Rust

De meeste tijd hebben wij besteed aan het inplannen van vrije tijd, de time-outs. En tot zijn verbazing bleken er heel wat momenten mogelijk en haalbaar te zijn. Wat een opluchting!

time outDeze week was hij een stuk rustiger. Wat een verschil! Hij zei tegen mij: “ Nu ik weet dat ontspanning in mijn rooster staat geeft dat al rust”. Hij had ook een lekkere luie stoel een ereplek gegeven voor de tv. Ontspannen doet hij in die stoel want dan zit hij al zo lekker lui achterover dat hij alleen maar kan ontspannen en lekker niets doen.

Als je tijd neemt om te ontspannen, reduceert het stress. En stress, zoals we weten, is de grootste boosdoener als het om leren en onthouden gaat. Cortisol, ook wel het stress-hormoon genoemd, remt de werking van het geheugen. Op tijd ontspannen reduceert stress. Lees ook mijn blog “Stress wat doet het met ons brein?”

Time-out, belangrijkste item op je planning!

  • Het inplannen van “blokken niets doen”, time-out,  en vervolgens je ook aan deze tijden van ontspanning houden. Als je weet dat er momenten van ontspanning zijn, geeft dat ook een stimulans om dingen af te maken of om door te gaan. Je weet immers dat er een moment van stoppen is. Dat alleen al geeft rust.
  • Ook tijdens het studeren zelf kun je steeds bijtanken. Op tijd je rust nemen tijdens het studeren betekent dat je na een tijdje even pauze neemt (5-15 minuten, is per persoon afhankelijk). Voor sommigen is dat na 30 minuten voor anderen is dat na 45 minuten. Als je voortdurend kleine pauzes neemt krijg je het voor elkaar om meer op een dag te doen en het ondersteunt de concentratie. Uren boven een boek zitten blokken heeft geen zin. Overigens geldt dit ook voor mensen zonder autisme alleen wordt daar niet zoveel aandacht aan besteed.
  • Wissel de manier van studeren af, d.w.z. als je pagina’s theorie tot je hebt genomen, wissel het dan af met bv. het maken van mindmaps, schema’s, PowerPoints of flash-kaarten. Werk met kleuren. Zo maak je gebruik van je beide hersenhelften.

Andere tips:

Bekijk eens samen met je dochter/zoon of met je studenten wat iemand kan doen om te herstellen, om weer in de energie te komen. Besteed hier echt aandacht aan. Mijn ervaring is dat mensen met autisme soms moeite hebben om daar zelf een idee over te hebben of in drukke periode het gewoon vergeten. Help hen hiermee. Het is zo belangrijk dat ontspanning in het dagelijks schema blijft staan.

  • Welke activiteiten zijn behulpzaam om tijdens het leren bij te tanken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan muziek luisteren (welke muziek is hier dan het meest geschikt voor), even wandelen, wat eten/drinken, een  YouTubefilmpje bekijken.
  • Welke activiteiten zijn geschikt om bij te tanken als je meer tijd hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan tv kijken, fietsen, wandelen, sporten, lezen, gamen, taarten maken, muziek maken, mindfulness, schilderen, tekenen, fotograferen of gewoon even niets doen.

Soms is het fijn om zo’n lijstje te hebben met activiteiten die je kunt doen als je het even niet meer ziet zitten en je het zelf even niets kan verzinnen om “het ontspannen/het niets doen” in te vullen.

De balans van presteren en ontspannen is zo belangrijk voor een student met autisme. Eigenlijk voor iedereen!

Wat doe jij om weer energie te krijgen? Deel je ervaringen en tips hieronder.

Jacqueline