Reizen en de impact op studeren met autisme

reizen en de impact op studeren met autisme

De eindexamenkandidaten zijn volop bezig een studie of opleiding te kiezen. Waar let je allemaal op als je wilt gaan studeren. Alle randvoorwaarden zijn net zo belangrijk als de studie zelf. Vooral de dingen die zijdelings met studeren te maken hebben zijn van grote invloed op het leven van een student met autisme. De impact kan groot zijn op het verloop van de studie.

Neem nu het reizen en de impact op studeren:

Voor veel studenten betekent studeren ook reizen met het openbaar vervoer. Sommigen zullen met de bus reizen en veel studenten komen met de trein naar de universiteiten en hogescholen. Niet iedereen woont in de zelfde stad als waar zijn of haar studie is.

Voor mensen met autisme kan reizen belastend zijn en voor sommigen kan het zelfs een grote stressfactor vormen. De belasting is voor iedereen weer anders.

De meeste aankomende studenten met autisme zullen zeggen dat zij gewoon kunnen reizen met openbaar vervoer. En dat is ook zo. Het gaat erom wat het reizen met hen doet, wat voor impact het heeft op hun functioneren, hun energieniveau. En niet te vergeten of het hen stress geeft.

Vooral voor studenten die speciaal onderwijs hebben gevolgd en gebruik hebben gemaakt van speciaal vervoer is de overgang naar zelfstandig reizen erg groot. Het kost hen vaak enorm veel energie wat weer ten koste gaat van andere belangrijke zaken.

Norbert vertelde mij dat hij reizen met de trein of de bus heel vervelend vond vanwege het feit dat iedereen naar hem kon kijken. Het feit dat hij voor iedereen zichtbaar was, maakte hem heel onzeker. Hij had er het volgende op gevonden: strak naar buiten kijken of een spelletje op zijn telefoon doen. Dat was zijn manier om niet te zien of er überhaupt iemand op hem lette.

Cor reist met de trein om naar de hogeschool te komen. Hij nam altijd een trein te vroeg zodat hij niet meteen college had. Hij gunde zich zelf de tijd om ergens in een rustig hoekje van het gebouw zijn hoofd tot rust te laten komen. Al die voorbijgaande beelden, al die mensen in en om het station gaven hem zoveel prikkels dat hij al een moe hoofd had voordat de collegedag begon. Lees ook mijn Blog over overprikkeling.reizen en impact op studeren, autisme, overprikkeling

Katja zoekt de stiltecoupe op omdat zij erg snel last heeft van het geluid. Zij maakt zich dan ook zeer boos als er wel mensen praten in de stiltecoupe. Ze weet dan niet hoe ze kenbaar moet maken dat praten daar niet gewenst is. Het gevolg is dat zij behoorlijk boos wordt en die boosheid doet haar veel energie verliezen. Het geeft dan een waardeloze start van de dag.

Voor Denise is reizen zeer stressvol. De mogelijkheid dat de trein niet op tijd rijdt of dat ze een aansluiting mist, zijn gegevens die haar veel stress bezorgen. Elke dag weer. Het reizen went niet.

Bert vindt reizen met de bus erg fijn. Hij stapt in vrij aan het begin van de route en stapt uit bij het eindpunt. Hij doet lekker zijn ogen dicht. Voor hem betekent reizen langzaam wakker worden.

Luc fietst liever 45 minuten dan dat hij naast iemand in de bus gaat zitten.

Ik raad alle ouders aan dit samen met je dochter of zoon te onderzoek. Besteed hier ruim tijd aan. Het is belangrijk dat je kind weet wat het voor hem/haar gaat betekenen en hoe hier mee om te gaan.

Begeleiders en coaches overtuig je client dat deze zelfkennis van groot belang is.

Aankomende studenten neem het reizen mee in je besluit waar je gaat studeren.

Tips:

  • Reis een aantal keer met openbaar vervoer en inventariseer wat reizen doet – geeft het overprikkeling of stress of is het goed te doen? Noteer dit zodat je het op een later moment samen kunt bespreken.
  • Reis een aantal keer achter elkaar naar de locatie van de beoogde studie – hoe is dit om dagelijks te doen een aantal jaar achtereen?
  • Verzin een manier waardoor reizen te doen is. Tablets en telefoons bieden vaak oplossing in afleiding (spelletjes, YouTube, muziek) maar ook in actuele reis- en overstaptijden.
  • Voor mensen die nu met speciaal vervoer naar school gaan: Begin met het opstarten van zelfstandig reizen met trein/bus of fiets naar school in het laatste jaar van de middelbare school. Het is fijn als dit al een soort van gewenning is. Het eerste studiejaar geeft al genoeg nieuwe dingen om aan te wennen.

Vooral als de beoogde studie in meerdere steden te volgen is, kan reizen de doorslaggevende factor zijn voor de keuze.

Reizen betekent voor mensen met autisme meer dan het zich verplaatsen van A naar B. De impact kan enorm zijn en bedenk het reizen komt dagelijks terug.

*De namen in dit artikel zijn niet de echte namen van de studenten.

Jacqueline

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: