Over mij

Jacqueline van Laar

“Een functiebeperking sluit geen deuren, het opent andere mogelijkheden”

Wie is Jacqueline van Laar?

jacquelineOp de Hogeschool Leiden, waar ik werkzaam was als docent/mentor, kwam een manager van de opleiding naar mij toe en vertelde me dat hij een jongen met autisme in mijn klas had geplaatst. Nadat hij een gesprek had gevoerd met deze student, zijn moeder en begeleider, had hij hen toegezegd dat de student geholpen zou worden met plannen en organiseren. ”Ik dacht dit is echt iets voor jou, dat zal jij wel kunnen,” eindigde hij zijn verhaal.

Zo is mijn reis begonnen in de wereld van autisme. Als communicatie docent ging er een nieuwe wereld voor mij open. Vanaf dat moment ben ik cursussen en opleidingen gaan volgen over autisme. Voor meer informatie zie mijn LinkedIn profiel.
De student en ik hebben een aantal jaren met elkaar opgetrokken. Ik heb ontzettend veel van hem geleerd en hij van mij. We hebben veel gelachen, serieuze zaken besproken en volgen elkaar nog via sociale media.
Wat ik leerde:

Als je geen vragen stelt, dan krijg je niet automatisch mijn verhaal. Als je een vraag stelt, vertel ik duidelijk en eerlijk hoe het zit.

In onze opleiding bleken wij een behoorlijk aantal studenten met autisme en AD(H)D te hebben. Deze studenten bezaten kwaliteiten die niet altijd tot bloei konden komen vanwege de, voor hen, lastige processen. Eén van de processen waar zij soms moeite mee hadden waren plannen en organiseren van hun opdrachten, het leren van toetsen maar ook het op tijd inschrijven voor vakken. Ik voerde op structurele basis gesprekken, gaf hun tips over samenwerken en coachte hen om op tijd hulp te vragen.

Voor ons cluster, Techniek, heb ik extra begeleidingsuren georganiseerd.  Tijdens deze momenten leerden de studenten elkaar goed kennen en gingen nieuwe contacten aan. Er zijn groepjes ontstaan die elkaar hielpen en bijvoorbeeld samen toetsen leerden.

In de werkgroep die verantwoordelijk was voor ‘studeren met een functiebeperking’ voor onze hogeschool heb ik bijgedragen aan het beleid rondom dit thema.
Door mijn ervaringen en kennis zie ik mezelf nu als een schakel tussen de wereld met en zonder autisme gespecialiseerd op het terrein van het studeren.

Iedereen heeft recht op een eigen plek in de maatschappij met eigen kwaliteiten.

Samen met deze studenten zoek ik de beste weg waar naar die plek waar hun passie en kracht samenkomen. Samen kijken we vooral naar wat WEL aanwezig is aan kwaliteiten, vaardigheden en persoonlijkheden om die in te zetten om gewenste doelen te bereiken.

Ik ben de schakel in het proces dat jongeren met een functiebeperking laat ervaren wie zij zijn, waar hun talenten en kracht liggen en wat hun passie is. Ik ben de schakel voor begeleiders naar inzicht en wederzijds (be)grip. Ik bied nieuwe manieren aan om persoonlijke successen te bereiken en meer (be)grip op autisme in het onderwijs te realiseren.

Ik geloof in een wereld waar iedereen kan excelleren op zijn eigen manier. Een wereld waarin mogelijkheden, passie en resultaten een maatschappij vormen waar voldoening en verdraagzaamheid een plaats hebben.

Een functiebeperking sluit geen deuren, het opent andere mogelijkheden.